זה לא סוד שכמעט 90% מהסטארטאפים שקמים יסגרו בשלב יחסית מוקדם. אבל מה שיזמים רבים לא מבינים, הוא שב- 30% מהמקרים מדובר בטעויות פיננסיות שהובילו לסגירה – לא מוצר לא איכותי, גם לא התחרות, או מאמצי השיווק… אלא טעויות בהתנהלות ובטיפול עם הכסף. אלו טעויות?
בשורות הבאות אציג בפניכם 4 טעויות פיננסיות הנפוצות שכבר הביאו לסגירה של מאות מיזמים, מתוך תקווה שתזהו את נקודות הכשל בארגון שלכם ותמצאו פתרון מבעוד מועד.
טעות פיננסית 1: לבלבל הכנסות והשקעות עם רווחים
מדובר בטעות שנראית כל כך אלמנטרית, עד שמדהים כמה נופלים בה. כדי לצמוח ולא רק לשרוד, עסק חייב רווחים. וכאן חשוב להדגיש את ההבדלה: השקעה היא לא רווח. המטרה של השקעה היא לפתח מוצר או שירות, שבתורו יוביל להכנסות. אבל גם הכנסות אינן רווחים. מההכנסות יש לגזור משכורות, שכירות, ציוד, מיסים… רווח הוא הסכום שנשאר אחרי כל הניכויים מההכנסות.
הפתרון: מעקב צמוד מאוד של הכנסות לעומת הוצאות. יזמים רבים יודעים "בערך" מה נכנס ומה יוצא. זה לא מספיק. הנתונים צריכים להיות מתועדים באופן שוטף, באופן שיאפשר קבלת החלטות עסקיות נכונות.
טעות פיננסית 2: חישוב לא נכון של קצב שריפה (Burn Rate)
על הנושא הזה אני מדבר הרבה ובהרחבה, מאחר שמדובר בעוד טעות קריטית שמביאה לסגירה של מיזמים מצויינים רבים. קצב שריפה הוא המונח הפיננסי שמתייחס למיצוי השקעות ותקציבים. הרבה מאוד סטארטאפים בעולם ובישראל עוסקים במלאכתם ברוח טובה, ובוקר אחד מגלים שהם נשארו בלי כסף. למה? הם לא ביצעו תכנון ומעקב מדויקים על הכסף שיצא.
סמנכ"ל כספים איכותי יודע שזה אחד הדברים הראשונים שחייבים לעשות מיד כשנכנסת השקעה: לחשב כמה התפעול של הארגון אמור לעלות לאורך זמן, ולספק המלצות למנכ"ל בהתאם. בחישוב הזה חייבים לכלול הכל, משכורות, שכירות, ציוד, רישיונות, אפילו את הקניות למטבחון. רק ככה אפשר לתכנן צמיחה לטווח ארוך. מה שמוביל אותנו לטעות הנפוצה הבאה…
טעות פיננסית 3: להתייחס לניהול כספים כמטלה נוספת
במהלך השנים ראיתי הרבה סטארטאפים שניהול הכספים בהם התבצע על ידי המנכ"ל, סמנכ"ל שיווק או פיתוח עסקי, מנהל המשרד… אין ספק שמדובר באנשים איכותיים ואינטיליגנטיים. אבל התייחסות לניהול כספים כמטלה צדדית שמוטלת על אדם שאין זה מקצועו – הוא טעות חמורה. ניהול כספים נכון הוא מקצוע שדורש ידע וניסיון. מעבר לכך, עסק יכול להתקיים רק בזכות כסף שנכנס אליו ומנוהל כראוי. הטלת אחד התחומים הכי קריטיים בארגון על אדם שאין זה תפקידו היא פתח לאינספור כשלים שעשויים להביא לסגירת המיזם.
במקרה זה, הפתרון פשוט: שכירת סמנכ"ל כספים, או לפחות יועץ פיננסי שיעזור לנהל את הכסף והתזרים.
טעות פיננסית 4: לא להכין תכנית לתקופות קשות
גם אם העסק משגשג, יש רווחים, המשקיעים מרוצים והמיזם בצמיחה – יגיע יום שבו תחול האטה, ואפילו הפסדים. זאת מאחר ועסק הוא חלק מהחיים, שבהם תמיד יש עליות ומורדות. למעשה, מעטות החברות שנהנות מצמיחה מתמדת לאורך שנים. כמעט תמיד יש עליות ומורדות.
הסוד להצלחה במקרה זה הוא לקבל את האפשרות שמתישהו בעתיד יתכנו ימים קשים, ולהערך לכך מראש. הכינו לעצמכם תכנית שתעזור לכם לצלוח את התקופה הקשה: איזה הוצאות תוכלו לצמצם במהירות? אלו מחלקות תוכלו לצמצם? במידת האפשר, צרו קופת חירום אליה תפרישו מעט כל חודש, כך שתהיה ברשותכם עתודה פיננסית. אם תעשו זאת כמו שצריך, התקופה הקשה תעבור מהר, לא תותיר נזקים בלתי הפיכים, ואפילו תעצים את המיזם שלכם.
אבירם ארביב הוא מומחה פיננסי ומנכ"ל חברת דנוי: פתרונות פיננסיים לעסקים.