בלוג

/
/
ניהול מחירי העברה בסטארטאפים: איך לפעול נכון ולהימנע מחשיפות מס?

ניהול מחירי העברה בסטארטאפים: איך לפעול נכון ולהימנע מחשיפות מס?

Transfer Price

מחירי העברה הם המחירים שנקבעים בעסקאות בינלאומיות בין חברות שקשורות אחת לשנייה, כגון בין חברה שהיא מרכז פיתוח במדינה אחת לבין חברה שהיא מרכז ייצור במדינה אחרת, כאשר שתיהן במסגרת אותה מוטת השליטה.

מחירי העברה צריכים להיקבע באופן אובייקטיבי ככל הניתן, שכן עסקאות אלו עשויות להיות כפופות לאירוע מס. רשויות המס במדינות שונות בוחנות בקפידה האם המחירים משקפים את שווי השוק, במטרה למנוע תכנון מס אגרסיבי והסטת רווחים ממדינה לעם שיעורי מס גבוהה למדינה עם שיעורי מס נמוך.

סטארטאפים וחברות טכנולוגיה נדרשים לעיתים קרובות לבצע עבודת מחירי העברה כדי לפעול באופן תקין מול רשויות המס ולהימנע מסיכונים משפטיים ורגולטוריים. בשורות הבאות נסביר כיצד Danoy מסייעת לחברות אלו בניהול מחירי העברה בצורה מקצועית ויעילה.

כיצד נקבעים מחירי העברה בסטאפאים וחברות טכנולוגיות?

מחירי העברה חייבים לשקף את המחירים שבהם היו מתבצעות עסקאות דומות בין צדדים בלתי תלויים. כדי לקבוע מחירי העברה בין חברות, חשוב לבצע מחקר מעמיק שיתן תימוכין למחירי ההעברה שנקבעו. מחקר זה עשוי לכלול: 

  • איתור עסקאות דומות – השוואה למחירים בהם חברות שאינן קשורות מבצעות עסקאות דומות.
  • בחירת שיטת תמחור מתאימה – שימוש בשיטות מקובלות כמו השוואת מחירים ישירה, ניתוח שולי רווח או חלוקת רווחים.
  • התאמת התמחור לסוג הפעילות – קביעת מחירים שונים לשירותי פיתוח, שימוש בקניין רוחני, שירותי ניהול ומכירת מוצרים.

ללא מחקר שוק מעמיק, מחירי העברה עלולים להיחשב בלתי סבירים בעיני רשויות המס, מה שיוביל לבדיקות מעמיקות ולסיכון לקביעת מס חד-צדדית. לפיכך, כדאי שאת המחקר המקדים לקביעת מחירי העברה יבצע מומחה פיננסי בעל ידע קודם במחירי העברה ועבודה עם חברות בינלאומיות.

להתכונן מראש לביקורת: תיעוד ודיווח מחירי העברה

על מנת לצמצם את הסיכון למצב שבו רשויות המס יפסלו את מחירי ההעברה שקבעתם, כבר תוך כדי המחקר מומלץ לתעד היטב את כל הסימוכין שמצאתם שמחזקים את מחירי ההעברה שתקבעו, וגם לתעד את התהליך הלוגי שעברתם בדרך. 

לפיכך, כאשר אתם עורכים מחקר מחיר בעברה, שמרו את הניתוח הפיננסי שמציג את מצב השוק או מחירי העברה של מתחרים. שמרו גם את החישובים שערכתם, וכל ניתוחים פיננסיים אחרים שאולי השתמשם בהם. בנוסף, שמרו עדכונים של המחירים שאולי תעשו מפעם לפעם, וכן את הסימוכין שתומכים בשינוי מחיר ההעברה. 

היעדר תיעוד מספק עשוי להוביל לכך שרשות המס המקומית תתקן את המחירים באופן חד-צדדי ותטיל מיסוי נוסף, לעיתים גם רטרואקטיבי.

ביצוע ביקורות תקופתיות על מחירי העברה

סטארטאפים וחברות טכנולוגיה נמצאים בתהליך מתמיד של שינוי וצמיחה, ולכן מחירי ההעברה שנקבעו בשנה מסוימת עשויים שלא להיות רלוונטיים לאחר זמן מה. כדי למנוע קנסות וביקורות מס, יש לבצע בדיקות מחירי העברה תקופתיות. אלו יכולות לכלול:

  • בחינה של שינויי שוק והשפעתם על המחירים הקיימים.
  • השוואה למתחרים בענף כדי לוודא שהתמחור לא חורג מהמקובל.
  • ביקורת חיצונית של מומחי מס לאיתור סיכונים וטיוב שיטות התמחור.

ביצוע ביקורות פנימיות מאפשר לוודא שהחברה פועלת בהתאם לרגולציה ומקטין את הסיכון להתערבות מצד רשויות המס. מומלץ לבצע אותן באופן קבוע, לפי פרוטוקול פנימי מסודר, וגם אותן לתעד היטב למקרה שבו תצטרכו להגן על מחירי ההעברה שלכם מול רשויות המס. 

מחירי העברה: להפקיד את העבודה בידי המומחים

מחירי העברה הם חלק בלתי נפרד וחשוב בהתנהלות הפיננסית של סטארטאפים וחברות טכנולוגיה הפועלות במספר מדינות. כדי להימנע מקנסות או ביקורות מס בלתי צפויות, מומלץ להפקיד את עבודת מחירי ההעברה בידי מומחים פיננסיים שמתמחים בעבודה עם סטארטאפים וחברות טכנולוגיות בינלאומיות. 

אנחנו ב- Danoy מסייעים בניהול עבודת מחירי העברה לרבים מלקוחותינו, שפועלים במספר ארצות. בכדי להמנע מחשיפות ולנהל באופן נכון את מחירי ההעברה הסטארטאפ או החברה, פנו אלינו ונשמח לעזור.

דילוג לתוכן