לאחרונה פרסמנו כתבה ובה הסברנו איך פותחים חברה בארצות הברית. התהליך שתארנו בכתבה הוא בירוקרטי במהותו, אולם קיים בו רכיב משמעותי אחד שדורש תכנון פיננסי ארוך טווח – באיזו מדינה (State) כדאי לרשום את החברה החדשה.
קיימים מספר שיקולים שמשפיעים על המדינה שבה תרשם החברה, בראשם תנאי המיסוי אשר משתנים בין מדינה למדינה. למותר לציין כי גם בארצות הברית החברות שפועלות בה חייבות לשלם מיסים, בראשם מס מכירה (Sales Tax) שיש לשלם למדינה שבה החברה רשומה עבור כל מכירה שהחברה מבצעת (בדומה למע"מ בארץ).
אז איפה כדאי לרשום את החברה בארצות הברית? במידה ואין תנאים ייחודיים משמעותיים שקשורים לפעילות החברה, במקרים רבים נמליץ לרשום את החברה במדינת דלאוור, שם תנאי ההתאגדות נוחים יחסית. במקרים אחרים שבהם קיים קשר מובהק בין החברה למדינה מסוימת (כמו משרדים או חנות פיזית) אנחנו עשויים להמליץ לרשום את החברה באותה מדינה שבה קיימת לחברה נוכחות ברורה.
אבל מה אם פעילות החברה יותר מורכבת מבחינת נוכחות או קשר פיננסי? למשל מה אם לחברה יש מחסנים בקליפורניה, חנות באילינוי ומרכז פיתוח בניו יורק? באיזו מדינה החברה צריכה להתאגד, ולאיזה מדינות היא צריכה לשלם מס מכירה?
בתור מחלקת כספים חיצונית של חברות טכנולוגיות רבות אשר פועלות בארצות הברית, אנחנו נתקלים הרבה פעמים במצבים שכאלו. כאן אנחנו צריכים לבדוק היכן יש לחברה נקסוס (Nexus) – מונח שמתאר חיבור פיזי או פיננסי למדינה שמחייב אותה בתשלום מס מכירה.
בעבר הלא רחוק הפרמטר העיקרי לתשלום מס מכירה היה קשר פיזי. כלומר, אם לחברה מסוימת קיימות חנויות, מחסנים, עובדים או כל נוכחות פיזית אחרת היה קשר (Nexus) בין החברה למדינה, וזו הייתה כעקרון מחוייבת בתשלום מס מכירה לאותה מדינה.
לאורך השנים, ככל שהכלכלה העולמית הפכה לדיגיטלית וגלובלית יותר, המחוקקים בארצות הברית הבינו שקשר בין חברה למדינה יכול להיות גם ללא נוכחות פיזית. למשל לחברה מסוימת יכול להיות Nexus כלכלי למדינה כלשהי במידה והיא עורכת בה מכירות שעולות על סף שמוגדר בחוק. משקלו של קשר זה התחזק בשנת 2018 בפסיקה של בית המשפט העליון של ארצות הברית, שהתיר למדינות לגבות מס רכישה מחברות שלא רשומות אצלהן במידה ופעילותן הכלכלית במדינה משמעותית.
סוגים נוספים של Nexus שאנו מתחשבים בהם בעת ההמלצה על מדינה להתאגד בה הם קשרי שותפות (Affiliate) במסגרתם לחברה קיימים במדינה שותפים או חברות בת, Nexus אשר מבוססים על פעילות שיווקית אונליין שמתבצעת במדינה מסוימת, ועוד.
לאחר שהוחלט על המדינה שבה המדינה תתאגד, ואחרי שמיפינו את כל הקשרים לכל המדינות הרלוונטיות, החברה תצטרך לשלם מס מכירה לכל מדינה שיש לה Nexus איתה. אחד התפקידים החשובים שלנו הוא להבין כמה מס מכירה נדרשים הלקוחות שלנו לשלם לכל מדינה בהתאם לאופי פעילותה והקישור אליה, ולוודא שכל כספי המיסים מועברים באופן תקין ושוטף.
במידה וגם אתם מתלבטים באיזו מדינה להתאגד וכיצד לנהל את מיסי המכירה של החברה שלכם, צרו איתנו קשר.